سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر

زیپ لاین یکی از تفریحات هیجان انگیز دنیا که طرفداران فراوانی دارد. در حقیقت اگر شما به دنبال یک تفریح جدید، هیجان انگیز و پر مخاطره می گردید، زیپ لاین ها گزینه مناسبی برای شما هستند. در دنیا و در کشورها و شهرهای مختلف زیپ‌لاین های متنوعی ساخته شده است. بعضی از این زیپ لاین ها از روی دهانه آتشفشان، بعضی از آنها بین دو کوه بسیار مرتفع و برخی دیگر بر روی آب حرکت می کند. در حقیقت آنچه برای ساخت زیپ لاین لازم است دو نقطه مرتفع می باشد که به مسئولین این اجازه را می دهد با کابل کشی حرفه ای‌ شرایط زیپ لاین را برای شما فراهم کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مردم گذشته و اقوام باستانی از قرقره و یا چیزی شبیه به آن برای تردد بر روی آبهای خروشان استفاده می کردند که امروز در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران نیز مشاهده می کنید. حالا همان قرقره ها به ارتفاع بالا رفتند و به نوعی جاذبه گردشگری تبدیل شدند.

معمولاً قبل از شروع زیپ لاین شما باید این اطمینان را حاصل کنید که از ارتفاع و سرعت ترس نداشته باشید یا جراحی خاصی نکرده باشید که این ورزش را اذیت کند. وزن شما باید متناسب باشد این یعنی افراد سنگین وزن نمی توانند از زیپ لاین استفاده کنند. به شما جلیقه نجات (در زیپ لاین های آبی) و کلاه ایمنی داده می شود. کافیست قبل از شروع کار کمی به توضیحات و آموزش های لیدر زیپ لاین گشو دهید تا یاد بگیرید که چگونه از زیپ لاین استفاده کنید. در حقیقت شما باید حرکت قرقره را از طریق یک طناب یا کابل کنترل کنید تا به مقصد برسید. برای آشنایی با زیپ لاین های برتر دنیا به لینک رو به رو مراجعه کنید:

10 زیپ لاین معروف دنیا کدامند؟


با وجود آنکه بسیاری از ما بارها بارها به مشهد سفر کردیم اما هنوز هم عده ای هستند که با خیابانهای مشهد آشنا نیستند. ما در این مطلب قصد داریم چند خیابان مهم مجلس را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در صورت نیاز بتوانید راحت مسیر خود را پیدا کنید. این خیابان ها بیشتر در نزدیکی حرم امام رضا علیه السلام هستند و یا به جاذبه های گردشگری مهم مشهد منتهی می شوند.

خیابان های مشهد | اطراف حرم امام رضا

به طور کلی 4 خیابان مهم به حرم امام رضا دسترسی دارند. خیابان نواب صفوی، خیابان طبرسی، خیابان شیرازی و بلوار امام رضا. شما از هر نقطه شهر مشهد می توانید به این خیابانها دسترسی داشته باشید. همان طور که بیشتر امکانات، هتل ها و مراکز اقامتی مشهد نیز در همین محدود ساخته شده اند. در حقیقت شاید بد نباشد که بتوانیم این نقطه از مشهد را به عنوان بخش توریستی آن جدا از بخش شهری در نظر بگیریم. هرچند که در سمت جنوب شرق، شمال شرق، شمال غرب و جنوب غرب مشهد نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد. این نوید را به شما می دهیم که دسترسی به جاذبه های گردشگری مشهد بسیار آسان است و فقط کافیست قبل از سفرتان برنامه ریزی کنید که کدام تا جاذبه را در چه روزی ببینید. اینطور می توانید مسیرها و راه‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید. برای اطلاعات بیشتر به لینک رو به رو مراجعه کنید: خیابان های نزدیک حرم امام رضا


نظر

خیلی از ما زمان یا بودجه محدودی برای سفر داریم، به همین دلیل به دنبال مقاصد خوب و ارزان هستیم. اگر فرصتی برای سفر داشتید، پیشنهاد می‌کنیم از بانکوک دیدن کنید. این شهر جزو 10 مقصد برتر گردشگری دنیاست و از نظر قیمت و هزینه سفر نیز بسیار مناسب می باشد. در حقیقت شما می توانید با مدیریت زمان و برنامه سفرتان به بانکوک، هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهید. در این مطلب قرار هست نکات طلایی اما ساده برای سفر به بانکوک را به شما عزیزان ارائه کنیم. همراه ما باشید.

+ معرفی بانکوک در چند دقیقه 

+ 5 تور خاص و جالب بانکوک

این کارها را در سفر به بانکوک انجام دهید

- از جالبترین بخش های سفر به بانکوک، خیابان‌ها و کوچه‌های می باشند. شما می توانید با قدم زدن در این خیابان ها از معابد بودایی عجیب تایلند عکس بگیرید. یا با عبور از میان مردم همیشه لبخند به لب از زیبایی های این شهر لذت ببرید. از نظر گردشگران حرفه ای دنیا بانکوک ارزش دیدن و هزینه کردن دارد، ضمن آنکه که بانکوک به نسبت سایر شهرهای برتر توریستی دنیا، مقصدی ارزان برای مسافرت محسوب می شود.

- بسیاری از گردشگرانی که به بانکوک سفر می‌کنند با علاقه فراوان به سراغ بازارهای شهر می‌رود. بازارهایی که مملو از سوغاتی های رنگارنگ تایلندی با فرهنگ ترکیبی چینی، هندی و مالایی و یا اقوام مهاجر دیگر است. در این بازارها می توانید هر آنچه در یک مرکز خرید لوکس پیدا کردید با قیمت مناسب و ارزان خرید کنید. از تولیدات ابریشمی تایلند، انواع ادویه، روغن نارگیل، دست بافت های حصیری، پارچه‌ها، صنایع چوبی، جواهرات زینتی نقره‌ای جز بهترین و زیباترین بخش های تایلند هستند.

- بانکوک جاذبه های گردشگری فراوان دارد بهتر است قبل از سفر ?باره جاذبه‌های گردشگری بانکوک مطالعه داشته باشید تا زمان را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیدنیهای معروف بانکوک به لینک رو به رو مراجعه کنید: جاذبه های گردشگری بانکوک

- اگر می توانید قبل از سفرتان کمی درباره اصطلاحات رایج زبان تایلندی مطالعه کنید. این به شما کمک می کند تا در هنگام خرید و یا مراجعه به محله های قدیمی بانکوک بتوانید به راحتی با مردم ارتباط برقرار کنید. می توانید در یک دفترچه یادداشت کوچک اصطلاحات پر کاربرد را یاد داشت کنید و آن را به مردم محلی نشان دهید. به طور مثال، به زبان تایلندی روی برگه بنویسید چطور می توانم تاکسی بگیرم؟

- شهر بانکوک بهترین گزینه برای خرید در تور تایلند می باشد. پیشنهاد می کنیم برای بازارهای بانکوک زمان کافی اختصاص دهید. بخصوص بازارهای شبانه و یا بازارهای شناور بانکوک که جز بهترین گزینه‌ها برای سوغاتی ارزان در تایلند محسوب می شوند. معرفی مراکز خرید بانکوک

- تایلند آب و هوای متغیر دارد. بهتر از قبل از سفرتان آب و هوای حداقل یک هفته بعد را چک کنید و متناسب با آن لباس ببرید. این به شما کمک می کند تا از بردن لباسهای غیرضروری جلوگیری کنید و بتوانید یک چمدان مناسب با لوازم ضروری را با خود به همراه داشته باشید.


در شهر مشهد پارک های آبی متعددی وجود دارد که یکی از آنها سرزمین موج های آبی مشهد می باشد. ما در این مطلب قصد داریم پارک های آبی مشهد را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در سفر به این شهر بتوانید برنامه ریزی داشته باشید.

+ معرفی کامل خیابان های مشهد | اطراف حرم امام رضا

 

سرزمین موج های آبی مشهد

سرزمین موج های آبی مشهد به عنوان بزرگترین پارک سرپوشیده خاورمیانه مساحت 8460 متر مربع، در شهر مشهد افتتاح گردید. این پارک آبی، بهترین سرسره های آبی جهان را دارد که آن را در مطلب قبلی برای شما معرفی کردیم. شما می توانید به همراه فرزندان خود از امکانات این پارک آبی بسیار خوب مشهد استفاده کنید. در کنار سرسره های مختلف پارک انواع سونا، جکوزی، رستوران، کافی شاپ و سینما نیز وجود دارد . این پارک در قاسم آباد مشهد می باشد و بهترین گزینه تفریحی در تور مشهد محسوب می شود.

پارک ساحلی آفتاب مشهد

پارک ساحلی آفتاب مشهد بزرگترین پارک آبی طبقاتی جهان است که یکی از پارک های آبی مشهد می باشد. این پارک در سال 1390 ساخته شد و از نظر تعداد طبقات به عنوان بزرگترین پارک آبی طبقاتی دنیا محسوب می شود. به دلیل طبقاتی بودن ساختار پارک آبی امکان استفاده همزمان خانمها و آقایان در دو بخش مجزا فراهم شده است. بنابراین در یک روز تمامی اعضای خانواده می توانند از این تفریح استفاده کنند. برای اولین بار در خاورمیانه، استخر نمک اسپوتا با خاصیت درمانی و لایه برداری در این پارک افتتاح شده است. در حقیقت استخرهای مجموعه پارک ساحلی آفتاب در سه قسمت مجزا برای خانم ها و آقایون طراحی شده اند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های پارک آبی ساحلی آفتاب، استخر 12 متری آن است که با نمای طبیعی تزئین شده است. استخر 12 متری به شما این حس را می دهد که در داخل آب دریا شنا می کنید. البته با توجه به عمق آن باید تسلط خوبی به شنا در آب های عمیق داشته باشید.

پارک آبی ایرانیان مشهد

پارک آبی ایرانیان یکی دیگر از پارک های آبی مشهد است که به عنوان استانداردترین پارک آبی دنیا نیز شناخته می شود. در این پارک امکانات موج سواری با تخته نیز فراهم است. در حقیقت موجود به بزرگی زمین فوتبال شبیه سازی شده است که ارتفاع آن بین 53 متر می رسد که می تواند تجربه بی نظیر باشد. این پارک به اندازه 14 زمین فوتبال است که توسط شرکت خارجی کانادایی white water park ساخته شده است. طراحان و سازندگان پارک از ناهمواری های طبیعی مانند پستی بلندی کوهپایه نیز برای بخش‌های مختلف پارک آبی استفاده کرده اند. خوب است بدانید که این پارک قسمت روباز برای آقایان نیز دارد. پارک آبی ایرانیان در مشهد، بلوار حجاب قرار دارد.

سرزمین موج های خروشان مشهد

سرزمین موج های خروشان مشهد که به عنوان جدیدترین پارک آبی مشهد شناخته می شود. البته در لیست بزرگ‌ترین پارک سرپوشیده جهان نیز قرار دارد. این پارک 40 متر ارتفاع دارد و دارای چهار سرسره می باشد. از ویژگی های مثبت سرزمین موج های خروشان مشهد، نزدیک بودن آن به منطقه توریستی شاندیز می باشد.


نظر

در مطالب قبلی به طور مفصل درباره پاراسل کیش صحبت کردیم. در این مطلب به سراغ یکی از متدوال ترین سوالات گردشگری تور کیش درباره ورزش مهیج پاراسل می رویم. با ما همراه باشید.

+ تفاوت پاراگلایدر و پاراموتور

آیا همه سواحل کیش برای پاراسل مناسب اند؟

به طور کلی پاراسل در چهار ساحل کیش انجام می شود که در ادامه در خصوص آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد. در حقیقت این شما هستید که انتخاب می کنید کدام ساحل را برای انجام پاراسل استفاده کنید.

1- ساحل سیمرغ کیش

ساحل سیمرغ بهترین منظره برای ورزش پاراسل را دارد. این ساحل در شرق جزیره کیش قرار دارد. اگر ساحل سیمرغ را انتخاب کنید، می توانید از سایت بیگ کورال یا ساحل مرجانی کیش هم دیدن کنید. در حقیقت بخشی از حرکت شما از روی ساحل مرجانی کیش انجام می شود که در آن مرجان های زنده قابل مشاهده هستند. شاید به همین دلیل باشد که ساحل سیمرغ جز محبوب ترین بخش های جزیره کیش در انجام ورزش پاراسل محسوب می شود.

2- اسکله تفریحی کیش

ساحل اسکله تفریحی کیش یکی از شلوغ ترین و پر مخاطب ترین سواحل جزیره کیش است. کلوب های این جزیره به طور منظم سرویس‌دهی می کنند و می توانید به راحتی ورزش ابی مورد نظرتان را انتخاب کنید. در نزدیکی ساحل کیش امکانات رفاهی مانند هتل و بازار وجود دارد. به همین دلیل گردشگرانی که به طور کیش سفر می کنند، معمولاً این ساحل را برای تفریحات آبی انتخاب می‌کنند. ساحل اسکله کیش در شمال جزیره قرار دارد. پیشنهاد می کنیم از لینک رو به رو دیدن کنید: پارک ساحلی سیمرغ کیش

 3- ساحل مرجان کیش

 یکی از زیباترین سواحل جزیره کیش بیگ کورال یا ساحل مرجانی می شود که شهرت جهانی دارد شما می توانید از علاوه بر پاراسل سواری، چند کیلومتری را روی این قسمت پرواز کنید و مرجان های زنده را مشاهده کنید.

4- ساحل دامون کیش

ساحل دامون در شمال جزیره کیش قرار دارد. این ساحل بیشتر محل مناسبی برای افرادیست که دوست دارند کشتی های تفریحی کیش را نیز امتحان کنند و البته محل مناسبی برای عکاسی از ساحل خلیج فارس است این یعنی اگر دوست دارید بعد از پاراسل از خدمات کشتی های تفریحی کیش استفاده کنید می‌توانید به سراغ ساحل دامون کیش بروید.


نظر

سبزوار یکی از شهرها و استان های زیبای ایران می باشد که بیشتر مسافرانی که به مشهد سفر می کنند تا تور مشهد را خریداری می کنند با نام آن کاملا آشنا هستند. چون این شهر در مسیر مشهد قرار دارد و مسافران می توانند در آن توقف داشته باشند سپس به راهشان ادامه دهند. در این مطلب می خواهیم به سراغ معرفی شهر سبزوار برویم و با آن آشنا شویم.

+ معرفی نیشابور

شهرستان سبزوار

شهرستان سبزوار از شهرهای مهم استان خراسان است که در 114 کیلومتری غرب نیشابور قرار دارد. خوب است بدانید که بسیاری از داستان های شاهنامه و پهلوانان ایرانی در این منطقه سروده شده است. سرزمینی اسطوره ای و اسرار آمیز یا ویژگی های گردشگری بسیار جالب.

از اسطوره ای بودن سبزوار همین بس که میدان اصلی شهر نیشابور به نام میدان دیو سپید خوانده می‌شود. مردم معتقد هستند که اینجا (میدان) محل رزم رستم و سهراب است. در دوره اسلامی نیز به شهر سبزوار بیهق می گفتند تا آنکه مغولان به این شهر حمله کردند و آن را ویران کردند. در سال 737 هجری قمری عبدالرزاق باشتینی سربداری سبزواری شهر را تصرف و سلسله سربداران را تاسیس می کند. او به همراه جمعی از روستاییان و وزیر وقت خراسان به نام خواجه علا الدین هندو توانست بر علیه حاکم مغول قیام کند. در دوره صفویه نیز شهر سبزوار آباد بود و جزو مایلمک بزرگ خراسان محسوب می‌شد.

جاذبه های گردشگری سبزوار

از معروفترین چهره های این شهر حاج ملا هادی سبزواری می باشد که از جمله فقها و علمای بزرگ دین اسلام بود. جالب است بدانید که عکسی که از حاج ملا سبزواری در دست است، در زمان ناصرالدین شاه گرفته شد. شاه که تازه با دوربین آشنا شده بود به یکی از حاکمان خود دستور می دهد تا عکسب از فیلسوف سبزواری بگیرد و برای او بفرست. به سراغ جاذبه های گردشگری دیگر سبزوار می رویم. مسجد پامنار قدیمی‌ترین مسجد سبزوار می باشد که طبق کتیبه آن در سال 505 هجری قمری ساخته شد. این مسجد از خشت و آجر ساخته شده و 13 پایه دارد. بنای اصلی مسجد به دوره صفویه برمی گردد اما در دوره های بعد تزئینات فراوانی روی آن انجام شد. با یک دسته بندی ساده جاذبه های گردشگری سبزوار را معرفی خواهیم کرد.

  • چهارتاقی دیو، مناره خسروگرد
  • مصلی تاریخی، مسجد پامنار، مسجد جامع، حسینیه قنادها
  • مدرسه فخریه، مدرسه علمیه شریعتمدار
  • آرامگاه اسرار، آرامگاه کاشفی، آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی، آرامگاه ابن یمین، آرامگاه بقراط، آرامگاه میرزا امین التجار مشهدی
  • کاروانسرای فرامرز خان، کاروانسرای زعفرانیه، کاروانسرای مهر، کاروانسرای مزینان، کاروانسرای صالح آباد، کاروانسرای ریوند
  • حوض هشت پایه، حمام قیصریه، حمام پادرخت، حمام زعفرانیه
  • یخدان‌های سبزوار، آب‌انبار حاج کریم، آب‌انبار سرسنگ
  • بازار سرپوش، بازار حاج زمان
  • امامزاده یحیی، امامزاده شعیب بن موسی ابن جعفر
  • خانه باغ اسکویی، خانه عظیمیان، سرای حقیران، سرای دودر، سرای اولیاء

 

آتشکده بزرین مهر سبزوار

از دیگر جاذبه های گردشگری مهم سبزوارمی توان به آتشکده برزین مهر اشاره کرد که 3 یکی از آتشکده جاویدان ایران بود. طبق اسناد تاریخی اتشکده برزین مهر متعلق به کشاورزان و برزگران است و آتش جاودان داشت. آتشکده آذرگشسب، برزین مهر و فرنبغ سه آتشکده مهم ایران بودند که آتش جاودان داشتند. این آتشکده در منطقه کوهستانی ریوند بر روی کوهی ساخته شده است.


تابستان بود و مصادف با اعیاد غدیر و قربان که تصمیم گرفتیم به مشهد سفر کنیم. در حقیقت قصد دارم در این مطلب کوچک بخشی از خاطرات سفر تابستانی ام به مشهد را در قالب انشا مشهدم برای شما تعریف کنم. راستی من یک دانش آموز دبیرستانی هستم و اولین بار هست که تصمیم گرفتم خاطرات سفرهایم را بنویسم.

از آنجا که پدر و مادر ما علاقه زیادی به مسافرت دارند، برای من و خواهرم این فرصت فراهم شد تا بتوانیم شهرهای ایران و چند کشور خارجی را ببینیم. البته الان که به خاطر کرونا نمی توانیم مسافرت برویم، کمی غمگین هستم. دوست دارم زودتر کرونا تمام شود تا بتوانیم باز هم به مسافرت برویم. ما همیشه عادت داریم که سبک و با حداقل وسیله سفر کنیم. برای این سفر هم همان روش همیشگی و خانوادگی مان را ادامه دادیم. برای این سفر وسایل خودمان درست کردیم تا با ماشین به سمت مشهد حرکت کنیم ابتدا به سمت جاده خاوران در جنوب شهر تهران رفتیم تا از آنجا وارد بزرگراه امام رضا شویم و به سمت شهر مشهد حرکت کنیم.

بزرگراه امام رضا یکی از جاده های اصلی هست که از تهران به مشهد راه دارد. حدود 12 ساعت طول می کشد که به مشهد برسید، البته این بستگی به تعداد توقف های شما در مسیر دارد. ممکن است دوست داشته باشیم در شهرهای سمنان یا نیشابور توقف داشته باشید و کمی استراحت کنیم اما چون تصمیم داشته امروز عید در مشهد باشیم بدون توقف به سمت این شهر حرکت کردیم.

وقتی وارد مشهد شدیم همه جا چراغانی شده بود و حس عید به خوبی بین مردم و در فضای شهر مشهد احساس می‌شد. ما به خوبی می دانستیم که در این ایام شهر مشهد بیش از هر زمان دیگری شلوغ می شود و گردشگران بسیاری برای زیارت امام هشتم به مشهد سفر می کنند. به طور کلی ایام مناسبتی مانند شهادت و ولادت ها یا اعیاد مسلمانان معمولا حرم امام رضا از سایر ایام سال است. طبق پیش‌بینی که ما داشتیم در حد فاصل دهه عید قربان تا غدیر قلم بسیار شلوغ بود. صحن جامع رضوی و صحن عتیق مملو از زائران بود و تمام فضای حرم پر از گل و چراغ های رنگی بود.

به خاطر این ایام برنامه های فرهنگی و مذهبی بسیاری در صحنه‌های مختلف حرم برگزار می‌شد. ما معمولا برای نماز به صحن امام خمینی می رفتیم چون عمده برنامه های فرهنگی حرم در این صحنه بزرگ برگزار می شود. از آنجا جمعیت فراوانی در حرم بودند ما سعی کردیم طوری برنامه ریزی کنیم که کمی قبل تر از نمازها در صحنه حاضر باشیم تا به دلیل شلوغی و ازدحام فرصت نماز جماعت را از دست ندهیم.

بعد از نماز به سمت یکی از زائرسراها رفتیم که با هزینه کم اتاقی به ما اجاره داد. زائرسرا در خیابان توحید قرار داشت که می توانستیم به راحتی با اتوبوس خود را به حرم برسانیم. ما تصمیم داشتیم فقط دو روز در مشهد باشیم به همین دلیل خرید مختصری از فروشگاه های بازار رضا داشتیم. زمان زیادی را برای خرید یا گشت و گذار در شهر اختصاص ندادیم و بیشتر سعی کردیم از حس خوب ایام عید در حرم استفاده کنیم.


همراهان عزیز در مطالب قبل درباره انشا مشهد و جاذبه های گردشگری این شهر صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از معروف مقاصد گردشگری نزدیک به مشهد برویم و یا شهر تاریخی نیشابور بیشتر آشنا شویم.

شهر تاریخی نیشابور

نیشابور از شهرهای تاریخی ایران است طبق افسانه ها "پهلیزک" پادشاه توران را شکست داد. در همین مکان نیوشاپور را بنا نهاد در گذشته به شهر نیشابور شادیاخ هم می‌گفتند. البته طبق افسانه ها شاپور از نوادگان حضرت آدم شناخته می‌شد. در زمان پارت ها این شهر آباد بود و در مدت زمان فرمانداری یزدگرد به وسعت شهرهای مرو و سمرقند بود. پس از اینکه سپاه اسلام نیشابور را فتح کرد و بر روی تمامی آتشکده ها و مساجد ای به سبک مساجد اولیه اسلام ساخته شد. در حقیقت مسجد نیشابور فعلی از همان زمان ساخته شده که در دوره‌های طاهریان و عباسیان روی آن تزئینات فراوانی انجام شد.

نیشابور یکی از چهار شهر بزرگ خراسان است که به همراه مرو، هرات و بلخ مرکز تولید علم و دانش در خراسان بزرگ محسوب می شدند. البته نام دیگری برای شهر نیشابور استفاده می شد به آن ابرشهر می‌گفتند. اسناد این نام در سکه های به جا مانده از دوره عباسی و امویان ضرب شده است. این شهر در زمان ساسانیان اهمیت فراوانی داشت تا آنکه در دوره عباسیان عبدالله بن طاهر آن را پایتخت خود کرد. به همین دلیل این شهر ترقی بسیاری کرد بعد از آن یعقوب لیث صفاری وارد نیشابور شد که امروز بسیاری از بناهای تاریخی شهر متعلق به همان دوران است. در نهایت در سال 285 هجری قمری در شهر نیشابور به دست سامانیان می‌افتد. بعد از آن این شهرها و توسعه پیدا می‌کند که در سفرنامه های ابن حوقل اینطور بیان شده که مردم سطح درآمدی خوبی داشتند و بیشتر بازرگانان نیشابور به خاطر ثروتشان مشهور بودند.

نیشابور کجاست؟

رشته کوه بینالود در شمال شهر نیشابور قرار دارد و مرز طبیعی میان دو شهرستان مشهد و نیشابور را تشکیل می‌دهد. در قسمت جنوب غربی آن هم طاغنکوه و کوه جسته قرار دارد که حد فاصل نیشابور و سبزوار محسوب می شود. در قسمت شمال غرب نیشابور معادن فیروزه فراوانی وجود دارد و به همین دلیل ما نیشابور را شهر فیروزه ایران می دانیم و کیفیت فیروزه آن شهرت جهانی دارد.

فاصله تهران تا نیشابور

فاصله تهران تا شهر نیشابور حدود 766 کیلومتر می باشد. این یعنی بین 8 تا 9 ساعت طول می کشد از تهران به نیشابور سفر کنید. برای کسب اطلاعات کامل درباره سفر زمینی به مشهد و نیشابور به لینک رو به رو مراجعه کنید: سفر زمینی به مشهد | شهر به شهر

جاذبه های گردشگری نیشابور

از جاذبه های گردشگری شهر نیشابور می توان به آرامگاه خیام، آرامگاه عطار و کمال الملک اشاره کرد که در باغ بسیار زیبا و بزرگی قرار دادند. از دیگر جاذبه های گردشگری نیشابور مسجد جمعه نیشابور، امامزاده محمد محروق، تپه تاریخی آلپ ارسلان، آهنگران، شادیاخ و سبزپوشان هستند.

برخی از مشاهیر نیشابور

داوود، مزدک، کنارنگ و تئودور در دروه ساسانیان؛ مسلم بن حَجّاج، ابوعبدالله حاکم و ابن راهویه در علم حدیث؛ ابن خزیمه، ثعلبی، ابوبکر عتیق، ابن منذر و ابن ابی‌طیّب در قرآن‌شناسی؛بوزجانی، عمر خیام و منجمه در ریاضیات و اخترشناسی؛ ابن ابی‌صادق و حسین صادقی در پزشکی؛ میرمعزّی، عطّار، محمدیحیی سیبک، عبدالجواد ادیب، محمدتقی ادیب، شفیعی کدکنی و حیدر یغما در شعر فارسی؛ از مشاهیر برجسته نیشابوری هستند.


نظر

وقتی بحث از سفرنامه نویسی به می آید، آنقدر ذوق و شوق نوشتن داریم که یادمان می رود شاید سایر گردشگران زمان برای خواندن مطالب بلند بالای ما را ندارند. به همین خاطر تصمیم گرفتم اینبار سفرنامه مشهد خودم را خیلی کوتاه و مختصر برای شما عزیزان بازگو کنم. امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشند.

امروز می خواهم برای شما درباره ی سفر یک روزه ام به مشهد برای شما صحبت کنم یا به قولی انشای مشهد و سفر یک روزه خودم را بنویسم.

ماه رمضان پارسال بود که تصمیم گرفتیم برای شب قدر به مشهد سفر کنیم. ما چهار خانم و دوست بودیم که به دلیل شرایط کاری که داشتیم مجبور بودیم یک شبانه روز را به سفرمان اختصاص دهیم. در حقیقت هدف ما فقط این بود که شب قدر را در حرم امام رضا علیه السلام باشیم و در مراسم شب قدر حرم شرکت کنیم. 

سفر ما یکروزه بود و راستش را بخواهید خیلی ناگهانی با پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتیم که یک روزه به مشهد سفر کنیم. من فکر میکنم اینطور سفرها خیلی جالب تر هستند و از طرفی هم عقیده دارند  حضور در مراسم شب قدر حرم سعادت بسیار بزرگی برای ما بود.

از آنجا که کمتر از یک روز وقت داشتیم بلیط هواپیما را چک کردیم. من واقعا فکر نمی کردم که بتوانیم خیلی راحت بلیط پیدا کنیم اما انگار قسمت بود که شب بیست و یکم در حرم باشیم. سرانجام توانستیم بلیط هواپیما برای ساعت 10 صبح را پیدا کنیم. صبح روز حرکت یعنی شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان ساعت 8 به طرف فرودگاه حرکت کردیم. ما هیچ‌گونه وسیله ی اضافی با خودمان به همراه نداشتیم چون کمتر از چند ساعت بعد قرار بود مجدد به تهران برگردیم. فقط با خودمان کمی غذا و مدارک شناسیی و پول برده بودیم. حدود ساعت 12 ظهر به مشهد رسیدیم. اول به حرم رفتیم تا نماز را بخوانیم. از آنجا که غروب روز بیستم در مشهد بودیم نمی توانستیم روزه بگیریم. بنابراین یکی از دوستان را مامور کردیم تا مقداری خوراکی برای همان روز و وعده سحری آماده کند. 

 از آنجا که وسایل نداشتیم خیلی راحت می توانستیم به حرم تردد کنیم. بعد نماز به یکی از شبستان های حرم رفتیم که مخصوص خانم ها بود تا در آنجا کمی استراحت کنیم. بعد از اذان مغرب برنامه های شب قدر شروع شد. این مراسم بسیار خوب  و طبق ساعت مقرر برگزار شد. مراسم شب قدر حدود ساعت یک شب تمام شد. ما ساعت 3 صبح بلیط داشتیم تا به سمت تهران برگردیم. ما بلافاصله بعد از مراسم وسایل ها را جمع کردیم و به سمت فرودگاه راه افتادیم. خوشبختانه پرواز و برگشت ما نیز در ساعت مقرر انجام شد و ما حدود ساعت پنج صبح در تهران بودیم. بعد به سر کار رفتیم.

پیشنهاد می کنم که در انتها از مطلب رو به رو نیز دیدن کنید: زیارتگاه های مشهد


همراهان عزیز در مطلب قدیمی به ورزش آبی معروف کیش را به شما معرفی کردیم و تفاوت پاراگلایدر و پاراموتور را به طور کامل شرح دادیم. در این مطلب به سراغ یکی از محبوب ترین تفرحات کیش یعنی پاراسل خواهیم رفت.

پاراسل کیش نوعی تفریح آبی در تور کیش محسوب می شود. البته در نظر داشته باشید که همه سواحل کیش امکان پاراسل سواری را ندارند. بیشتر اسکله تفریحی در خیابان سنایی و خیابان دریای کیش، ساحل دامون، ساحل سیمرغ و ساحل مرجان  برای پاراسل استفاده می شود. در این سواحل کلاب های ورزشی وجود دارند  که کلاب وجود دارند که امکانات پاراسل و سایر تفریحات آبی کیش را به گردشگران ارائه می کنند. به طور معمول، در اطراف این سواحل امکاناتی از قبیل نجات غریق، سرویس بهداشتی، رستوران، بوفه و اقامتگاه وجود دارد تا گردشگران بتواند علاوه بر استفاده از تفریحات آبی از خدمات و تسهیلات رفاهی نیز استفاده کنند.

پاراسل سواری چگونه است؟

ابتدا کمی درباره پاراسل کیش توضیح خواهیم داد شما را با حال و هوای این ورزش مهیج آشنا کنیم. برای پاراسل سرنشینان باید جلیقه نجات بپوشند و کمربندی ایمنی را ببندند. یک چتر بزرگ شبیه بالن وجود دارد که به صندلی وصل شده است. شما بر روی صندلی می نشینید و کل این بالن به از طریق یک کابل محکم به یک قایق وصل می شود. وقتی قایق شروع به حرکت می کند و در صورت مناسب بودن وزش باد، کم کم از زمین فاصله می‌گیرید و بین دریا و هوا معلق می شوید. 

 

معمولا پاراسل تا چه ارتفاعی بالا می رود؟

به طور معمول شما می توانید تا ارتفاع 200 متری از طریق پاراسل بالا بروید که ارتفاع آن و سرعت قایق بستگی به هزینه و مبلغ پرداختی شما دارد. مدت زمان پاراسل حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. بسیاری از گردشگران معتقدند نسبت به مدت زمان (10 دقیقه) که این تفریحات دارند، قیمت آنها بسیار گران است. بنابراین اگر دوست ندارید برای تفریح در کیش هزینه زیادی بپردازید، بهتر از سراغ تفریحات ارزان در کیش بروید. در حقیقت ممکن است در ابتدا، مدت 10 دقیقه برای شما بسیار کم به نظر برسد اما وقتی بالا هستید این زمان برایتان طولانی تر می شود و با هیجان فراوان همراه است.

شرایط استفاده از پاراسل کیش

برای پاراسل سواری می تواند یک تا سه نفر باشید. اگر وزن شما سنگین باشد باید تک نفره این ورزش را تجربه کنید. توجه داشته باشید که کودکان و زنان باردار، آنهایی که بیماری های زمینه ای دارند، کودکان زیر ده سال، افرادی که اخیرا جراحی داشته اند و یا افرادی که بالای 120 کیلو هستند، نمی توانند پاراسل سواری کنند. همان طور که در قسمت قبل گفتیم، قیمت پاراسل بسته به نوع ارتفاع متفاوت است هر چه ارتفاع بیشتر باشد باید قیمت بیشتری بپردازید!!


تفاوت پاراسل با شاتل چیست؟

توجه داشته باشید که پاراسل با شاتل تفاوت دارد ولی هر دو جز تفریحات محبوب کیش محسوب می شوند. پاراسل در حقیقت نوعی ورزش پروازی است که با ترکیبی از بالن سواری و حرکت قایق را انجام می‌شود. اما در شاتل سواری شما بر روی یک تیوب می نشینید که به قایق متصل است قایق حرکت می کند و شما بر روی تیوپ به سمت های مختلف کشیده می شوید.

برای شاتل هم می توانید سه نفر باشید که البته بستگی به وزن شما دارد. پیشنهاد می کنم اگر شنا بلد نیستید یا از آب دریا می ترسید به سراغ ورزش شاتل نروید؛ چون قطعاً بر اثر حرکت‌های ناگهانی امکان افتادن در آب وجود دارد. البته قبل از هرگونه ورزش آبی در کیش به گردشگران کلاه ایمنی و جلیقه نجات داده می‌شود که پوشیدن آنها الزامی می باشد.

چطور بلیط پاراسل کیش را تهیه کنیم؟

به طور کلی توصیه می کنیم در فصل هایی از سال که دریا مواج است به سراغ هیچ کدام از تفریحات آبی کیش نروید. چون اگر هوا مناسب نباشد هیچ کدام از کلاب های کیش امکا فعالیت ندارند. 


یک پیشنهاد خوب برای علاقه‌مندان به پاراسل کیش

پیشنهاد ما این است که قبل از سفرتان کمی در اینترنت جستجو کنید. چون بسیاری از کلاب های کیش تخفیف هایی یا در قالب جشنواره های تابستانی یا مناسبتی ارائه می کند که می توانید با قیمت کمتر یکی از بلیط های آنها را خریداری کنید. توجه داشته باشید هزینه که می پردازید هزینه تمام شده تفریح است مگر آنکه بخواهید فیلمبرداری اختصاصی داشته باشید که در آن صورت هزینه مجزا از شما گرفته می‌شود.

آیا پاراسل کیش امنیت دارد؟

پاراسل، پاراگلایدر، شاتل یا پاراموتور ورزشی آبی هستند که با سرعت زیاد و در بستر آب انجام می شوند. بنابراین نمی توان تضمین کرد که هیچ کدام ازاین تفریحات امنیت 100 درصد دارند. اما در کلاب های ساحلی کیش مربیان و کادر مجرب ای وجود دارند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند.