سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر
نظر

سبزوار یکی از شهرها و استان های زیبای ایران می باشد که بیشتر مسافرانی که به مشهد سفر می کنند تا تور مشهد را خریداری می کنند با نام آن کاملا آشنا هستند. چون این شهر در مسیر مشهد قرار دارد و مسافران می توانند در آن توقف داشته باشند سپس به راهشان ادامه دهند. در این مطلب می خواهیم به سراغ معرفی شهر سبزوار برویم و با آن آشنا شویم.

+ معرفی نیشابور

شهرستان سبزوار

شهرستان سبزوار از شهرهای مهم استان خراسان است که در 114 کیلومتری غرب نیشابور قرار دارد. خوب است بدانید که بسیاری از داستان های شاهنامه و پهلوانان ایرانی در این منطقه سروده شده است. سرزمینی اسطوره ای و اسرار آمیز یا ویژگی های گردشگری بسیار جالب.

از اسطوره ای بودن سبزوار همین بس که میدان اصلی شهر نیشابور به نام میدان دیو سپید خوانده می‌شود. مردم معتقد هستند که اینجا (میدان) محل رزم رستم و سهراب است. در دوره اسلامی نیز به شهر سبزوار بیهق می گفتند تا آنکه مغولان به این شهر حمله کردند و آن را ویران کردند. در سال 737 هجری قمری عبدالرزاق باشتینی سربداری سبزواری شهر را تصرف و سلسله سربداران را تاسیس می کند. او به همراه جمعی از روستاییان و وزیر وقت خراسان به نام خواجه علا الدین هندو توانست بر علیه حاکم مغول قیام کند. در دوره صفویه نیز شهر سبزوار آباد بود و جزو مایلمک بزرگ خراسان محسوب می‌شد.

جاذبه های گردشگری سبزوار

از معروفترین چهره های این شهر حاج ملا هادی سبزواری می باشد که از جمله فقها و علمای بزرگ دین اسلام بود. جالب است بدانید که عکسی که از حاج ملا سبزواری در دست است، در زمان ناصرالدین شاه گرفته شد. شاه که تازه با دوربین آشنا شده بود به یکی از حاکمان خود دستور می دهد تا عکسب از فیلسوف سبزواری بگیرد و برای او بفرست. به سراغ جاذبه های گردشگری دیگر سبزوار می رویم. مسجد پامنار قدیمی‌ترین مسجد سبزوار می باشد که طبق کتیبه آن در سال 505 هجری قمری ساخته شد. این مسجد از خشت و آجر ساخته شده و 13 پایه دارد. بنای اصلی مسجد به دوره صفویه برمی گردد اما در دوره های بعد تزئینات فراوانی روی آن انجام شد. با یک دسته بندی ساده جاذبه های گردشگری سبزوار را معرفی خواهیم کرد.

  • چهارتاقی دیو، مناره خسروگرد
  • مصلی تاریخی، مسجد پامنار، مسجد جامع، حسینیه قنادها
  • مدرسه فخریه، مدرسه علمیه شریعتمدار
  • آرامگاه اسرار، آرامگاه کاشفی، آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی، آرامگاه ابن یمین، آرامگاه بقراط، آرامگاه میرزا امین التجار مشهدی
  • کاروانسرای فرامرز خان، کاروانسرای زعفرانیه، کاروانسرای مهر، کاروانسرای مزینان، کاروانسرای صالح آباد، کاروانسرای ریوند
  • حوض هشت پایه، حمام قیصریه، حمام پادرخت، حمام زعفرانیه
  • یخدان‌های سبزوار، آب‌انبار حاج کریم، آب‌انبار سرسنگ
  • بازار سرپوش، بازار حاج زمان
  • امامزاده یحیی، امامزاده شعیب بن موسی ابن جعفر
  • خانه باغ اسکویی، خانه عظیمیان، سرای حقیران، سرای دودر، سرای اولیاء

 

آتشکده بزرین مهر سبزوار

از دیگر جاذبه های گردشگری مهم سبزوارمی توان به آتشکده برزین مهر اشاره کرد که 3 یکی از آتشکده جاویدان ایران بود. طبق اسناد تاریخی اتشکده برزین مهر متعلق به کشاورزان و برزگران است و آتش جاودان داشت. آتشکده آذرگشسب، برزین مهر و فرنبغ سه آتشکده مهم ایران بودند که آتش جاودان داشتند. این آتشکده در منطقه کوهستانی ریوند بر روی کوهی ساخته شده است.