سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر
نظر

همه ما به دنبال سرگرمی های متفاوت هستیم و دوست دارید با یک انتخاب مناسب از زمان فراغت‌مان لذت ببریم. گاهی اوقات شرایط به گونه ایست که شما مجبور می‌شوید در منزل بمانید. در این مدت چه ایده هایی به ذهن شما می‌رسد؟ آیا بازی هایی را می‌شناسید که بتوان در منزل انجام داد؟ ما در این مطلب از فاینداتور می‌خواهیم چند بازی در منزل مهیج را به شما معرفی کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 پیشنهاد بازی در خانه برای ایام کرونا 

گُل یا پوچ

گل یا پوچ (پُر تا پیک) یکی از بازی‌های قدیمی جذاب برای ما ایرانیهاست. در این بازی می‌توانید از دو نفر یا بیشتر دو تیم تشکیل دهید و یک رقابت هیجان انگیز و جذاب را شروع کنید. برای بازی گل یا پوچ کافیست یک شی کوچک مانند سنگ ریزه یا تیله را بردارید و آن را به عنوان گُل انتخاب کنید. قبل از شروع مسابقه باید شرایط امتیازی را با هم‌تیمی های خود تعیین کنید. اینکه تا چه امتیازی برنده حساب می‌شود و در صورت تساوی نتایج چه اقدامی خواهید کرد. برای شروع ابتدا از هر تیم یک سرگروه انتخاب می‌شود. این سرگروه‌ها نقش مهمی در رهبری تیم دارند و در صورت نیاز به تبادل امتیاز با حریف وارد چانه‌زنی نیز می شوند. پس از انجام قرعه کشی، یک تیم بازی شروع می‌کند. تیم اول باید گل را به گونه ای پنهان کند که تیم حریف نتواند به راحتی تشخیص دهد گُل در کدام دست قرار دارد. از آنجا که گل یا پوچ محدودیت سنی ندارد، می‌توانید با تمامی اعضای خانواده تان بازی کنید. این بازی می‌تواند فرصت خوبی برای تقویت مهارت هوش، چهره شناسی و احتمالات افراد است.

جالب است بدانید که در سال 1398 دو ایرانی به نام حمید رضا و سحر (تیم کهکشانی ها) به عنوان قهرمان مسابقات گل یا پوچ جهان شناخته شدند.

دوز بازی

دوز بازی (دوز بازی دوازده تایی) یک بازی فکری ایرانی دو نفره می‌باشد. برای انجام این به یک مقوا و 24 مهره در دو رنگ احتیاج خواهید داشت. برای شروع بازی ابتدا باید طرحی هندسی با استفاده از چند خط روی مقوا رسم کنید. سپس بازیکنان تلاش می‌کنند سه مهره خود را به ردیف در جایگاه‌ها قرار دهند. در حین انجام این کار باید مواظب باشید حریف شما نتواند مهره هایش را در ردیف قرار دهد. انواع دیگر این بازی ها به صورت دوز 6 تایی، 9 تایی و 3 تایی می باشد. که دوز سه تایی نوع ساده تر بازی محسوب می‌شود. در گذشته به جای مهره ها رنگی از سنگ های سیله و سفید استفاده می‌شد. بازی دوز باعث تقویت مهارت ذهنی، تمرکز و قدرت پیش بینی افراد می‌شود به همین دلیل جز بازی های فکری به شمار می‌رود.

استوژیت

استوژیت یک بازی فکری و گروهی 2 تا 8 نفره می‌باشد که از سن 8 تا 99 سال می‌توانند به راحتی این بازی را انجام دهند. خوب است بدانید که این بازی ابتدا در سال 2014 توسط یک موسسه طراحی بازی به نام هوپا ایجاد شد. البته ایده بازی از یک گروه خارجی بود که بعدها توسط موسسه هوپا بومی سازی شد. در واقع در داستان و طراحی کارت ها تا حد زیادی به علاقه مخاطب ایرانی توجه شد تا آنها بتواند به راحتی با بازی ارتباط برقرار کند. استوژیت ترکیبی شگفت انگیز از خلاقیت و قدرت ذهن خوانی است. در دنیای استوژیت باید از استعداد و قدرت تخیل خود استفاده کنید تا هوشمندانه ترین داستان را در مواجهه با 96 کارت زیبا و سحرآمیز بسازید. در واقع آنچه به شما کمک می‌کند تا مراحل بازی را طی کنید، تجربه و هوش شما می باشد. افرادی که در بازی استوژیت شرکت می‌کنند باید از مهارت قصه گویی، تمثیل و شعر خوانی استفاده کنند تا بتوانند هر کارت را درست حدس بزنند.

داستان بازی به این صورت است که قرار است برای شهر استوژیت یک خواب گزار خوب و حرفه ای پیدا کنیم. ماجرای داستان این طور شروع می‌شود که در روزهای آخر زمستان هستیم، پادشاه نگران است که خواب گزار خوب شهر یعنی استوژیتاک با شروع فصل بهار از سرزمین خواهد رفت. بنابراین در طی داستان هر کس که مهارت بیشتری داشته باشد تا با قصه های خوب بتواند کارت ها (خواب ها مردم سرزمین) را روایت کند، می‌ تواند جایگاه خواب گزار شهر را تصاحب کند.

سایه بازی

همه ما خاطره بسیار جالبی از سایه بازی داریم. در گذشته هر زمان که برق می رفت و باید با نور محدود شمع یا فانوس سَر می کردیم، سریع به سراغ سایه بازی می رفتیم. برای انجام این کار لازم است که یک دیوار ساده یا پارچه ساده را آماده کنید و فضای اتاق را تاریک کنید. سپس از یک شمع یا نور گوشی موبایل استفاده کنید. به طوری‌که نور از کنار یا پشت شما به دیوار برسد. حالا نوبت به آن رسیده که از اعضای بدنتان به ویژه دست ها کمک بگیرید. چند شکل درست کنید تا بقیه دوستان یا اعضای خانواده تان آنها را حدس بزنند. گاهی اوقات نیز می‌توانید دو گروه شوید و هر کس که شکل های بیشتری را اجرا کرد، او را برنده اعلام کنید.

همان‌طور که می بینید، سایه بازی محدودیت سنی ندارد و نیاز نیست وسایل زیادی داشته باشید. آنچه مهم است مهارت شما و خلاقیت تان در اجرای اشکال در سایه و نور می باشد. این بازی می‌تواند بیشتر از همه برای کودکان جالب باشد. به آنها کمک کنید تا شکلی را بسازند و در زمان ساخت شکل با او درباره ویژگی هایش صحبت کنید. به طور مثال، اگر شکل پرنده را اجرا کردید، به کودکتان بگویید پرنده ها کجا زندگی می‌کنند و چه ویژگی هایی دارند.

نکته مهم: اگر به همراه فرزندانتان بازی سایه ها را انجام می دهید، اشکال و یا صداهای ترسناک ایجاد نکنید تا آنها دچار استرس و ترس نشوند.

منچ

مِنچ یک بازی‌ رومیزی آلمانی است که هیجان بسیار زیادی دارد. اساس طراحی بازی بر مبنای مفهوم احتمالات قرار دارد. یک فرد باید احتمال برنده شدن و آمدن اعداد را حساب کند. نام بازی منچ در ایران از واژه آلمانی (Mensch ärgere Dich nicht  ) گرفته شده است که در زبان آلمانی به معنای "عصبی نشو مرد" می باشد. بسته به نوع صفحه منچ شما می‌توانید این بازی را از 2 نفر تا 8 نفره نیز انجام دهید. بازی منچ می‌تواند با چند رقیب مجزا انجام شود یا گروه بندی کنید و به صورت گروهی بازی کنید.

در منچ، 4 خانه و مهره وجود دارد که هر کدام یک رنگ خاص هستند. ماموریت شما این است که 4 مهره خودتان را زودتر از رقبا به منزل برسانید. برنده بازی فردیست که زودتر از دیگر بازیکنان موفق به تمام کردن مهره‌های خود بشود. برای این بازی یک تاس وجود دارد که اعداد 1 تا 6 روی آن حک شده است. کسی می تواند بازی را شروع کند که عدد شش را آورده باشد وگرنه باید آنقدر این کار را ادامه دهد تا عدد 6 ظاهر شود.

اسم فامیل

بازی اسم و فامیل نیاز به معرفی ندارد. همه ما حداقل یک مرتبه اسم و فامیل را انجام داده ایم. این بازی را می توانید از دو نفر تا تعداد بالا انجام دهید. بر اساس توافق اعضا یک نفر با انتخاب یکی از حروف الفبا بازی را شروع می‌کند. برای شروع باید یک ورق کاغذ را بردارید و چند مورد مانند نام، نام خانوادگی، شهر، کشور، اشیا و موارد دیگر را در عنوان ستون ها بنویسید. به محض آنکه یک نفر تمام ستون ها را پُر کند به بقیه اعلام می کند که دیگر به نوشتن ادامه ندهند. هم اکنون مرحله امتیاز شماری آغاز می‌شود. اگر شرکت کنندگان حروف مشابهی را نوشته باشند امتیاز کمتری دریافت می‌کنند. امتیاز ها از 5 برای موارد مشابه تا 10 برای موارد متفاوت می‌باشد. به طور مثال، اگر شما و یکی دیگر از همراه تان نام یک شهر یکسان را نوشته باشید هر دوی شما امتیاز 5 را می‌گیرید.

بازی دور و نزدیک

یکی دیگر از بازی های جالب و مفرح که می‌توانید در منزل انجام دهید، بازی دور یا نزدیک می‌باشد. برای انجام این بازی نیاز به فضا یا وسایل خاصی ندارید. کافیست برای شروع تعداد افرادی که دوست دارند بازی کنند را مشخص کنید. سپس یک نفر به صورت قرعه کشی تا توافقی بازی را شروع می‌کند. برای این کار شما در ذهن خودتان یک شی را در نظر می گیرید، بدون آنکه نام آن را به کسی بگویید. شرط مهم این است که شی انتخاب شده توسط شما باید در مکان بازی باشد و نمی‌توانید اشیا خارج از اتاق یا محل بازی را انتخاب کنید.

در مرحله بعد افراد شروع به حدس زدن می‌کنند. زمانی که آن فرد به شی مورد نظر شما نزدیک شود باید با صدای خاص یا ضرب تند به او بفهمانید که به شی نزدیک است. همین طور اگر او از شی انتخاب شده، دور شود باید با صدای آرام و یا ضرب آهسته، علامت را از شما دریافت کند. این بازی فرصت خوبی برای دورهمی خانوادگی می‌باشد که محدودیت سنی ندارد.

مطلب پیشنهادی ما به شما عزیزان : جاذبه های گردشگری تهران در کدام خیابان قرار دارند؟