سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر

آسیای میانه شامل روسیه، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و چند کشور حوزه ی دریای بالتیک است. شهر زیبای تاشکند در کشور ازبکستان با فرارسیدن بهار و سربرآوردن شکوفه های درختانش نیرویی دوباره و جانی نو می گیرد. ازبک ها نیر همچون سایر کسانی که فرا رسیدن بهار را با جشن نوروز گرامی می دارند سنت های مشابهی را به اجرا می گذارند. در دوران کهن ساکنان این منطقه که از آنها تحت عنوان سغدیان یاد می شود در هنگام بهار جسمشان را در آب رودخانه شست و شو می دادند، هر چند این سنت امروزه دیگر وجود ندارد. پیش از بهار خانه تکانی و پاکیزه کردن جسم و روح آنها را برای همگام شدن با زایش دوباره طبیعت آماده می سازد. در روز عید جشواره های کوچک و بزرگی در سطح شهر در معرض دید عموم قرار می گیرد. در این جشنواره ها حرکات موزون و نوای سازهای مختلف به همراه نمایش های عروسکی وجد و شادی برای شهروندان به ارمغان می آورد. صدای بوق و سوت و هیاهوی جمعیت شهر را فرا می گیرد. در دشت های اطراف شهر، مسابقات سنتی بز کِشی توسط سوارکاران ماهر انجام می شود و تماشاگران زیادی در آن شرکت می کنند. در این میان مسابقه مبارزه بین قوچ ها نیز طرفداران زیادی داردکه توسط قوچ هایی با شاخ های بزرگ و هیکلی تنومند اجرا می شود. در گوشه هایی از شهر مسابقه کشتی سنتی نیز توسط پهلوانان پیر و جوان برگزار می شود. زنان ازبک برای تزئین سفره هفت سین در دیگ های بزرگ به تهیه سمنو که در زبان محلی به آن "سومالاک" گفته می شود، می پردازند. یکی دیگر از خوراکی های رایج در نوروز نوعی حلیم است که "حلیسا" نامیده می شود و از گندم و گوشت تهیه می شود. از انواع خوراکی های دیگر می توان به پیراشکی های مختلف، شیرینی هایی با مغز هایی از سبزیجات، آبنبات های سنتی و شوربا اشاره کرد.

نوروز

البته شاید بعد از خواندن مطلب بالا برای شما سوال شده باشد که کدام کشورها در آسیای میانه قرار دارد و این منطقه دقیقا کجای قاره می باشد؟

آسیای میانه کجاست؟

آسیای میانه یا آسیای مرکزی در حقیقت بخشی از قاره آسیا می باشد که هیچ ارتباطی با آب های آزاد ندارد. کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقزستان و قرقیزستان، افغانستان، بخشی از ایران، کشمیر، غرب چین و جنوب سیبری در روسیه مناطقی هستند که به عنوان آسیای میانه می شناسیم. 

دو رود مهم آمودریا و سیر دریا در آسیای میانه قرار دارند. در گذشته به هر سرزمینی که بین دو رود ذکر شده قرار داشت، ماوراء النهر یا فرا رودان می گفتند. البته اصطلاح آسیای میانه، آسیای دور، آسیای نزدیک و خاور بعد از فروپاشی شوروی رایج شدند که در حال حاضر مورد استفاده نیستند. ما در ایران آسیای میانه را اسیای مرکزی می خوانیم.