سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر

باغ های ایرانی یکی از شاهکارهای معماری ایرانی می باشد که از این سرزمین به سایر تمدن ها راه پیدا کرد. در حقیقت باغ سازی نمونه از علاقه ایرانی ها به طبیعت و گلهای رنگارنگ بود. ما ایرانی‌ها از 1500 سال قبل از میلاد مسیح به این مهم رسیده بودند که باید با خلاقیت خود فضای سبز را به محل زندگی خود بیاورند.

+ معرفی سوغاتی ایران

+ از قهوه خانه تا کافی شاپ

باغ یا پردیس ایرانی

باغ یا پردیس در زبان فارسی به معنای بهشت است، یعنی جایی که رنگ و بوی طبیعت امنیت آرامش و زیبایی را توأمان دارد و بهشت را تداعی می‌کند. در سال‌های مختلف ما انواع کاخ عمارت و کوچک را در باغ ها ساختیم ولی آنچه مسلم است، اصول ساخت باغ ایرانی در طول تاریخ حفظ شد، تا آنکه به دوره قاجار و عصر مدرنیته رسیدیم. در آن زمان بود که نوع پارک سازی یا میدان سازی اروپایی وارد ایران شد و کم کم معماری اصیل باغسازی یا پارادایز ایرانی ها از بین رفت.

قدیمی ترین باغ ایرانی در مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید در شهر شیراز است. این باغ به دستور کوروش کبیر در مجموعه پاسارگاد ساخته شد که نقش آن در درفش فلزی شهر داد نگاشته شده است. بعد از آن تمام پادشاهان هخامنشی و سلسله های بعد از آن نیز به باغ سازی ادامه دادند، به طوری که در هر دوره یک باغ بسیار معروف به نام ایرانی ها و به سبک چهار باغ ایرانی ساخته شد.

معروف ترین باغ های ایرانی در یونسکو

باغ های چهل ستون اصفهان، باغ ارم شیراز، باغ فین کاشان، باغ دولت آباد یزد، باغ شاهزاده کرمان، باغ پهلوان‌پور در مهریز یزد، باغ اکبریه بیرجند، باغ عباس آباد بهشهر، تاج محل هندوستان، مقبره همایون، باغ شالیمار لاهور، باغ بابر افغانستان، باغ دلگشای شیراز، باغ کلات نادری، باغ عفیف آباد شیراز و باغ سلیمانیه کرج از معروف‌ترین باغ هایی هستند که در دنیا به سبک ایرانی ساخته شده اند.

برای آشنایی با هر کدام از باغ های ایراین نام برده شده به لینک رو به رو مراجعه کنید: باغ های ایرانی در لیست یونسکو