سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر

در شهر تهران موزه های فراوانی وجود دارد اما چند موزه جز اصلی ترین آنها می باشد که نشان دهنده تاریخ و تمدن این سرزمین هستند. یکی از موزه های بسیار مهم و نفیس ایران موزه فرش می باشد که در آن انواع زیر انداز های سنتی ایران مانند حصیر، فرش، پلاس، گلیم، زیلو، قالی و قالیچه نگهداری می شود. در این فرصت کوتاه قصد داریم تا شما را با موزه فرش ایران که در شهر تهران واقع شده است، آشنا کنیم. 

+ موره ملی یا موزه ایران باستان

+ خیابان های معروف تهران

 

موزه فرش ایران | Carpet Museum of Iran

فرش و انواع زیرانداز های ایرانی در طول تاریخ زبانزد تجار و بازرگانات بوده اند. در زمان های گذشته ارزش فرش دستبافت ایرانی با بسیاری از کالای گران قیمت و کمیاب برابری می کرد. هر تجار اروپایی و یا شرقی که به ایران می آمد با خود چند دست فرش ایرانی به کشورش می برد. البته امروز کشورهای دیگر مانند ترکیه و چین در صدد تولید فرش هایی هستند تا جایگاه جهانی خود را در زمینه تولید فرش ارتقا دهند. متاسفانه اقدامات اساسی و چشمگیری در ایران صورت نگرفته است اما در چند سال اخیر بسیاری از تولیدکنندگان فرش طرح های بازاریابی جدید ابداع کرده اند که به وسیله آن وضعیت صنعت فرش ایران بهبود یابد.

شما بازدیدکنندگان عزیز می‌توانید در موزه فرش ایران، سیر تاریخی صنعت فرش بافی، طراحی در نقش فرش و استفاده از نقشه ها و رنگ ها را مشاهده کنید، متاسفانه یا خوشبختانه معروفترین قالیچه هایی که به نام ایران در دنیا شناخته شده اند، بیشتر در موزه های خارجی نگهداری می شوند. از جمله آن فرش پازیریک یا فرش شبیه به گنبد شیخ صفی از جمله مهمترین آن ها می باشد. موزه فرش در سال 1356 افتتاح شد و طراحی آن شبیه به دار قالی می باشد. مساحت موزه 3400 متر مربع و دو تالار دارد که در طبقه همکف برخی موارد نمایشگاه‌های دائمی و موقت نیز برگزار می شود.

در این موزه مجموعه نفیس فرش های ایرانی از قرن هجری تا معاصر وجود دارد و گنجینه غنی از این هنر به آن نگهداری می شود. در قسمت کتابخانه موزه فرش نیز 3500 جلد کتاب به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و آلمانی قرار دارد. ما شما را به بازدید از این موزه ارزشمند دعوت می کنیم.

تفاوت قالی با فرش

قالی فرش پُرزدار است که از طریق درگیری پرز (خامه یا گوشت) و گره زدن آن بر تار و پود گذاری ایجاد می شود. در واقع قالی ایرانی شاخص ترین و کامل ترین زیرانداز سنتی است که به واسطه بافت و اجرای نگاره، طرح و نقش های آن شهرت جهانی دارد. سابقه ی بافت قالی در فلات ایران به حدود 2500 سال قبل باز می گردد. حتما شما هم نام پازیریک را شنیده اید؛ قالی پازیریک سند گویای خاستگاه این نوع زیرانداز زیبا و نفیس در ایران است.
اگر چه نخستین نشانه های هنر قالی بافی که نتیجه ی کشف دار قالی و نیز برخی دیگر از ابزار بافت قالی است به عصر مفرغ مربوط می شوند؛ اما دستیابی به مجموعه نفیس پازیریک در سال 1949 میلادی توسط سِر گی رودنکو آغاری نو بر تاریخچه قالی بافی بود.

آدرس موزه فرش

تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه