سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور مسافرتی و گردشگری

فاینداتور مرجع جامع بانک تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و اطلاعات سفر

 

در خلیج فارس جزایر فراوانی وجود دارند که بیشتر ما فقط با نام آنها آشنا هستیم. به جز جزایر قشم و کیش که مقصد اصلی گردشگران در تورهای ایرانگردی می باشند، جزایر دیگری هم وجود دارند که می دانید در یک سفر ماجراجویانه از آنها بازدید کنید. یکی از این مناطق زیبا جزیره خارک می باشد که در ادامه با ان بیشتر آما خواهیم شد. 

+ پاراسل کیش

+ جزایر ناز قشم

نکات جالب درباره جزیره خارک یا خارگ

- جزیره خارک یا آرا کیا یک جزیره مرجانی است که به مساحت 16 کیلومتر مربع در نردیکی بندر ریگ و به فاصله 37 کیلومتری از ساحل خلیج فارس قرار دارد. این جزیره از نظر اداری تابع استان بوشهر است.

- در سال‌های اخیر خطوط لوله نفتی از گچساران به خارک ساخته شده است و این جزیره برای بارگیری کشتی نفتکش انتخاب شد. پس از ان اهمین و کاربرد خارک بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. 

- دانشمندان زمین شناس عقیده دارند که از عمر جزیره خارک یک میلیون سال می گذرد اما بیش از 14 هزار سال نیست که این جزیره بر سطح دریا نمودار شده است. این یعنی اقوام اولیه ساکن در فلات ایران هنوز با جزیره خارک آشنا نبودند ودر این منطقه پهنه وسیعی از آب وجود داشت.

- قشری از سنگ به ضخامت 2 الی 7 متر روی مرجان و سطح جزیره را می پوشاند. در وسط جزیره پشته ای به ارتفاع بیش از 60 متر سر کشیده و همین پشته خود باعث اهمیت جزیره شده است زیرا شدت جریان باد را که از شمال غربی به جنوب شرقی می وزد را فرو می نشاند. این ویژگی به کشتی ها و نفتکش ها کمک می کند تا بتوانند در بندرگاه های شرقی خارک پناه بگیرد.

ساحل شرقی جزیره برای ساختن لنگرگاه محکم و مناسب و از طوفان و باد مصون است. چون عمق آب در یک کیلومتری ساحل 18 متر است که برای پهلو گرفتن کشتی های بزرگ ده هزار تنی کافی است.

- در گذشته خارک دارای شبکه قنات‌های فراوان بود که درون سنگ کنده بودند که سبب شگفتی دانشمندان شده است. چون بیشتر قنات های ایران در مناطق با خاک کویری بوده اند.

به قول دکتر رومن گیر شمن هنوز بقایای باغستان که از برکت این آب سرسبز بوده را می توان در جزیره خارک مشاهده کرد.

-در سالهای 1912 تا 1914 و نیز بعد از جنگ جهانی اول از سنگ های خارک برای بنای پالایشگاه آبادان استفاده می شد. در سال 1336 شمسی شرکتهای نفت خارک را دومین بندر برگزیدند که برای صدور نفت آنها مناسب تر بود و از سال 1337 تاکنون از این بندر نفت ایران صادر می شود.

- یکی از مهمترین محصولات و سوغاتی های جزیره خارک انواع خرماهای بسیار خوشمزه جنوب می باشد.